Daniël van der Hoeven, Pianokwintet

3881 BP PUTTEN
Plan je route

naar de website

Sorry, dit evenement is niet meer beschikbaar

In de serie Randmeerconcerten hebben we wel vaker strijkkwartetten met een extra instrument. Dat betrof meestal een verdubbeling van altviool of cello of een toevoeging van een klarinet. Maar nog nooit completeerde een vleugel een pianokwintet. Dat ga je vanavond beluisteren in twee grote werken. De Belg César Franck componeerde zijn Pianokwintet in 1879. Het werd toen beschreven als een werk met ‘verzengende emotionele kracht’. Volgens Nadia Boulanger, ruim een halve eeuw jonger, bevat het stuk meer ppp- en fff-passages dan welk ander kamermuziekwerk ook.

In 1887 schreef Antonin Dvorák zijn Tweede Pianokwintet op. 81. Het wordt gerekend tot de meesterwerken in dit genre, samen met de pianokwintetten van Schumann, Brahms en Sjostakovitsj. Het bevat expressieve lyriek met elementen uit de Tsjechische volksmuziek. Dvorák creëerde daarmee originele melodieën.

Let op: kaartverkoop uitsluitend via www.randmeerconcerten.nl