Het Putter Stoomgemaal een unieke beleving!

In de oudste Zuiderzee polder van Nederland "Arkemheen" domineert het silhouet van het Putter Stoomgemaal. Een prachtig gezicht en Puttens parel van industrieel erfgoed. Dit rijksmonument (1885) is maar liefst 100 jaar lang verantwoordelijk geweest voor het drooghouden van de polder Arkemheen en werkt nog steeds! Het Putter stoomgemaal is een van de acht nog werkende stoomgemalen in Nederland. Dit heeft mij altijd gefascineerd. Dankzij de inzet van de vakkundige vrijwilligers is het stoomgemaal in werking op de draaidagen en toegankelijk voor publiek. De eerste draaidag van dit jaar was voor mij een uitgelezen kans om te ervaren hoe de stoommachine werkt. Graag neem ik jullie mee naar dit prachtige staaltje van 19e eeuwse stoomtechniek .

Na een schitterende tocht door polder Arkemheen begroette ons in de verte al het Putter Stoomgemaal met zijn onmiskenbare schoorsteen.  Aangekomen bij de Arlersteeg 32 werden we aangenaam verrast door de zeer goede staat van het pand en aangrenzende machinistenwoning. Grappig was ook dat speciaal voor de gasten het wasgoed al buiten hing en dat de garage was omgetoverd in een soort van vintage store. met mini stoommachientjes. Te verleidelijk om er niet even rond te gaan neuzen en .... de koffie stond al klaar. Ik heb niet alles van de vintage store op de foto gezet  aangezien ik jullie nieuwsgierigheid wil aanwakkeren zodat jullie zelf een kijkje gaan nemen.

Strijd tegen het water

We werden enorm gastvij onthaald door de enthousiaste vrijwilligers.  Wat ontzettend leuk dat ze zelfs klompen aanhadden met het logo van het Stoomgemaal erop.  Als eerste namen ze ons mee naar het scheprad . Het scheprad haalt honderden liters water uit de Arkemheenpolder en was in het verleden een sterk wapen in de strijd tegen het water. Wat een krachtpatser!

• De waterstroom bij het Putter Stoomgemaal

Vakmanschap en ambacht
Na al dit watergeweld, was het tijd om op te warmen bij de op kolen gestookte ketel. Bij het betreden van de ketelruimte kwam ons de warmte al tegemoet en de geur van stoom vulde onze neusgaten. Ja, hoor het stoomgemaal was op stoom! De stoker gaf op vakkundige wijze uitleg over de werking van de ketel en vertelde interessante wetenswaardigheidjes  zoals dat er in 1916 een dijkdoorbraak geweest is. Hierdoor kwam er zout water terecht in het gemaal. Helaas moest toen de ketel vervangen worden. Ook leuk om te weten: wanneer kinderen deze vakbekwame stoker helpen, kunnen ze een heus stokersdiploma behalen. Maar voor nu genoeg opgewarmd en door naar de machinekamer.

De machinekamer; het kloppend hart van het stoomgemaal is een lust voor het oog. Het koper glimt en blinkt. Wat een toonbeeld van industrieel erfgoed. De machinist geeft ons vakkundige uitleg over de werking van het gemaal. En zelfs voor mijn niet zo technische brein is het me ook duidelijk, dankzij de heldere uitleg.

Polder Arkemheen natura 2000 gebied

We laten het Putter Stoomgemaal in al zijn glorie achter ons en willen vogels spotten in de prachtige polder Arkemheen. Vele weidevogels vinden hier in deze oudste Zuiderzeepolder hun voeder-, broed-, rust- en doortrekplaats. Gelukkig werden we getrakteerd op veel bezoek van deze gevederde vrienden. Wat een prachtig gezicht!. Meer weten over de Arkemheen? Neem dan hier een kijkje Arkemheen | natura 2000

Wil je nu ook het Putter Stoomgemaal bezoeken en er meer over te weten komen? Neem dan een kijkje op Maaldag Putter Stoomgemaal | VVV Putten en Home - Putterstoomgemaal Hier staat naast veel extra informatie ook alle draaidagen vermeld. Hou je van wandelen? Dan kun je wellicht je bezoek combineren met het Klompenpad het Hoeverveldpad. Deze veelzijdige route gaat langs het Putter Stoomgemaal en o.a. door het prachtige polderlandschap van de Arkemheen.

De toegang voor het Putter Stoomgemaal is gratis. Dankzij de inzet van de vakkundige enthousiaste vrijwilligers is het Putter Stoomgemaal in uitstekende conditie en wordt dit stuk industrieel erfgoed in ere gehouden. Dankzij hun zijn er draaidagen mogelijk en is het Putters Stoomgemaal op woensdag toegankelijk voor publiek.  Aan het einde van je bezoek, kun je een kleine donatie doen in de donatiebus, ter ondersteuning van dit prachtige initiatief.

Neem eens een "kiekje" bij het Putter Stoomgemaal.

Deze blog is geschreven door Lia Nijkeuter op 24 april 2023.